اینورتر ماشین چیست ؟!

راهنمای خرید اینورتر

اینورتر چیست؟ چه کارایی دارد؟ ما در این راهنمای خرید اینورتر به معرفی و توضیح اینورتر و کارایی آن در زندگی روزمره می پردازیم. مخصوصا به معرفی انواع اینورتر خودرو که امروزه طرفداران زیادی دارد خواهیم پرداخت. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از نحوه استفاده و نصب آن در ماشین جویا شده اند، آموزش مراحل نصب موقت و دائم را شرح داده‌ایم. یکی دیگر از نگرانی‌های خریداران خودرو این است که آیا اینورتر به باطری ماشین آسیب می‌رساند؟ ما در این مقاله راهنمای خرید به تمام این سوالات و هر آنچه که باید از صفر تا صد قبل از خرید مد نظر قرار دهید آورده و توضیح کامل داده ایم. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید بهترین تصمیم گیری جهت خرید داشته باشید. تا پایان با ما همراه باشید.

اینورتر چیست؟

اینورتر دستگاهی است که جریان برق مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند.اگر بخواهیم مقداری تخصصی شده اینورتر را توضیح دهیم باید گفت این دستگاه برق DC را به به برق AC تبدیل می کند. برق AC به صورت متناوب است به این معنا در هر جریان قطب‌های مثبت و منفی در حال تغییر هستند که به این تغییر فرکانس می‌گویند و واحد آن هم هرتز نامیده می شود. با این تبدیل و تغییر برق شهری ایجاد شده و می توانید از وسایل الکتریکی مورد نظر را خود استفاده کنید.

ویژگی اینورتر

یکی از سوالاتی که در این راهنمای خرید اینورتر باید به آن پاسخ داد این است که در کل اینورتر چه کاربرد و کارایی دارد؟ باید گفت که  inventer به طور معمول مصارف صنعتی دارد و بیشتر در برق‌های شهری از آن استفاده می‌شود. البته از این دستگاه می‌توان در برخی مصارف پرکاربرد مانند تبدیل برق خوردرو استفاده کرد. در این حالت مبدل برق خودرو یا اینورتر برق 12 ولت DC را به 220 ولت شهری تبدیل می‌کند.  در این حالت به راحتی می‌توانید از برق خودرو برای تامین روشنایی بیشترین استفاده را ببرید و یا برای وسایلی برقی مانند لپ تاپ، پنکه یا سشوار و … از اینورتر خودرو استفاده کنید.

سعی کنید اینورتری را خریداری نمایید که توان واقعی را نشان دهد. به زبان ساده برخی از اینورترها به نام “اینورتر سینوسی” مشهور هستند؛ این نوع دستگاه‌ها هر مقدار توان که بر رویشان باشد را با خود دارند به عنوان مثال اینورتر 500 وات سینوسی دقیقا 500 وات خروجی دارد. این در حالی است نوع دوم که به اینورتر “شبه سینوسی” با پله ای مشهور هستند، نصف میزان توان درج شده را می‌توانند داشته باشند. بنابراین اگر اینورتر 500 وات شبه سینوسی خریداری نمایید تا 250 وات انتظار داشته باشید برای شما کار کند.

اینورتر خودرو چیست؟

همانطور که گفتیم از اینورتر استفاده‌های زیادی به عمل می‌آید. امروزه استفاده از این وسیله صنعتی در خودرو بسیار زیاد است و به همین دلیل مشتری‌های زیادی نیز دارد. ممکن است شما به مسافرت بروید و در جایی اتراق کنید و بخواهید شب را در آنجا بیتوته کنید؛ بعد از یافتن مکان مناسب برای استراحت اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد” تامین روشنایی” محل استراحتتان است که با خیال راحت و با نور مناسب بتوانید لحظات خوبی را سپری کنید در همینجاست که استفاده از اینورتر کاملا ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا با این وسیله می‌توانید به راحتی  برق خودرو را به برق شهری تبدیل کنید و از این طریق از لامپ و هر وسیله الکترونیکی دیگر مانند لپ تاپ، رادیو، شارژر موبایل و … استفاده کنید.

انواع اینورتر خودرو‎‎

تقسیم بندی هر کدام از اینورترهای موجود در بازار بر اساس توان یا وات صورت می‌گیرد که هر کدام استفاده های خاص خود را دارند و همچنین هر اینورتر بر حسب توان یا وات قیمت بندی می‌شود. در این راهنمای خرید انواع آن را ذکر می‌کنیم:

  • اینورتر( مبدل) 100 یا 200: از این اینورترها بیشتر برای شارژرها و آداپتورها استفاده به عمل می آید.
  • اینورتر 300 وات:  این نوع اینورتر مناسب شارژر موبایل، لامپ و لپ تاپ است.
  • اینورتر 500 وات: این دسته از اینورترها برای تلویزیون، پنکه و ریش تراش وسیله مناسبی است.
  • اینورتر 800 وات: جهت استفاده از پنکه، تلویزیون، دریل و سایر وسایل الکترونیکی مخصوص سیم کشی می‌توان استفاده کرد.
  • اینورتر 1000 و 1200 وات: این نوع از اینورتر نیز جهت استفاده از ترانس، پمپ و تلویزیون استفاده می‌شود.
  • اینورتر 2000 و 2500 وات: در وسایل سنگین و نیمه سنگین مانند یخچال، پمپ آب، کولر آبی می‌توان بر روی این نوع اینورترها حساب کرد.

قسمت‌های مهم و اصلی اینورتر خودرو

هر خریداری باید بداند که اینورتری که خریداری نموده است از چه قطعات و قسمت‌هایی تشکیل شده و چطور می‌توان از آن استفاده کرد. در این قسمت از راهنمای خرید اینورتر  به معرفی قسمت‌ها و لایه های محافظتی اینورتر می‌پردازیم:

1- محافظ اتصال کوتاه:

زمانی که خطر آسیب به اینورتر وجود داشته باشد این لایه از اینورتر، دستگاه مبدل را خاموش می‌کند.

2- محافظ افزایش ولتاژ: 

این محافظ هنگامی که ولتاژ ورودی پایین تر از حد استاندارد باشد، دستگاه را خاموش می‌‍کند.

3- محافظ دمای کارکرد:

در صورتی که دمای اینورتر از حد مجاز و استاندارد بالاتر رود، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

4- هشدار کاهش شارژر باتری:

اینورترهای پیشرفته مجهز به هشدار هستند. زمانی که شارژ باتری در حال اتمام باشد، دستگاه هشدار می دهد و اینجاست که باید ماشین را استارت زد تا این مشکل حل شود.

مراحل استفاده موقت از اینورتر خودرو

در این بخش از راهنمای خرید اینورتر به آموزش اتصال موقت اینورتر می‌پردازیم. بهتر است برای استفاده ایمن و صحیح این مراحل را رعایت کنید:

  •  در ابتدا باید خودرو را در مکان مناسب پارک کنید.
  • موتور ماشین را خاموش کنید.
  • مطمئن شوید کلید ON/OFF روی OFF قرار دارد.
  • کابل‌ها را به ترمینال‌های مثبت و منفی مبدل برق متصل نمایید.
  • سوسماری قرمز ( مثبت)را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید.
  • سوسماری مشکی( منفی) را به ترمینال منفی باتری وصل کنید.
  • حال وسیله مورد استفاده را به مبدل وصل کنید.
  • مبدل را روشن کنید و از دستگاه برقی استفاده نمایید.

مراحل استفاده دائم از اینورتر خودرو‌‌‌

راهنمای خرید اینورتر

ممکن است شما بخواهید به طور دائم از اینورتر در خودرو استفاده کنید. پس بهتر است مراحل استفاده دائم از اینورتر خودرو را در این راهنمای خرید دنبال کنید:

  • در ابتدا باید جایی را برای مبدل انتخاب کنید که اگر خودرو در حال حرکت باشد تکان نخورد.
  • از سیم AEG 12 عایق‌دار استاندارد، استفاده کنید.
  • نباید وسیله برقی به مبدل وصل باشد.
  • سعی کنید اتصال الکتریکی کوتاه از فیوز به باتری برقرار کنید؛ در حدود 30 سانتی متر کافی است.
  • نگهدارنده فیوز را در یک جای غیر متحرک و امن قرار دهید.
  • در سمت مبدل برق یک سیم طولانی را به فیوز وصل کنید اما سر دیگر را فعلا به مبدل برق وصل ننمایید.
  • سیم مثبت را به فیوز با باتری وصل کنید.
  • از سمت باتری سیم فیوز را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید
  • حال اتصالات منفی مبدل برق و باتری را وصل کنید.
  • در پایان، اتصال سیم مثبت فیوز را به سر مثبت مبدل برق وصل کنید.
  • مبدل را روشن نمایید.
  • حال می‌توانید از مبدل استفاده کنید.

آیا اینورتر به باطری ماشین آسیب می‌رساند؟

از مهمترین سوالات کابران این است که اینورتر یا مبدل برق خودرو به باطری ماشین آسیب می‌رساند؟ در این راهنمای خرید اینورتر باید گفت که آسیب به باتری ماشین بستگی به وجود لایه محافظتی و سیستم ایزولاسیون دارد. اگر در اینورتر لایه‌های محافظتی طراحی شده باشند بدون هیچ نگرانی از خالی شدن باطری و طول عمر آن می‌توانید اینورتر دلخواه خود را تهیه کنید. برخی از این لایه‌های محافظتی عبارت اند از:

سیستم هشداردهنده صوتی: در این حالت اگر میزان ولتاژ باطری به 11 برسد، آلارم به صدا در می‌آید و در این حالت است که باید باطری شارژ شود.

سیستم خاموش کننده هوشمند:  اگر سطح ولتاژ باطری بسیار افت کرده باشد هیچ آسیبی به اینورتر نمی‌رسد اما بدانید بدون شک به خود باطری اتومیبل آسیب می‌رسد. در این حالت اینورتر به صورت خودکار خاموش می‌شود. کافی است که چند دقیقه ای ماشین را روشن کنید و باطری شارژ شود و بعد از آن از اینورتر استفاده نمایید.

                                     برای خرید اینورتر روی این متن کلیک کنید !

هشدار : رعایت نکات ایمنی

در این بخش از راهنمای خرید اینورتر نکات مهم و لازم که حین استفاده از اینورتر باید رعایت کنید را توضیح خواهیم داد.

  • بدنه اینورتر با آلومینیوم احاطه شده است؛ هرگز از پوشاندن اینورتر از پلاستیک یا نایلون استفاده نکنید زیرا از عملیات خنک شدن دستگاه جلوگیری می‌کند.
  • هرگز آب یا سایر مایعات را بر روی اینورتر نریزید زیرا به برد دستگاه آسیب می‌رساند.
  • اینورترهای قوی را دور از دسترس اطفال و کودکان قرار دهید.
  • اینورترهای پیشرفته دارای فن خنک کنندگی هستند و زمانی روشن می‌شود که دمای دستگاه به حد تعیین شده برسد، بنابراین اگر فن اینورتر کار نمی‌کند ابتدا دمای دستگاه را چک کنید.
  • مراقب باشید برای روشن کردن وسایل خانگی مانند لباسشویی یا یخچال از مبدل‌های قوی و سینوسی استفاده به عمل آورید.
گروه روشنایی و صنعتی تـــــــِک لایـــــــــــت
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *