ایده های نورپردازی در رستوران ها : خلق یک فضای بی نقص با تِک لایت

برای ساخت یک رستوران واقعاً خاص، نورپردازی و روشنایی در طراحی بسیار اهمیت دارد. نورپردازی عالی باعث ایجاد حال خوب و محیطی جذاب می شود. البته هر آنچه را که در هر لیوان و بشقاب قرار می گیرد را درخشان می کند. از طرح مناسب چراغ ها و لامپ ها نیز می توان برای اضافه کردن یک کاراکتر مناسب و کمک به فضای شما خصوصا درشرایط پر ازدحام استفاده کرد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تلاش و سرمایه .گذاری مناسب برای آن را به درستی انجام داده اید.

هنگام برنامه ریزی برای نورپردازی رستوران خود، باید چیدمان میزهای را در نظر بگیرید (این مشخص میکند روشنایی باید در کجا قرار گیرد)، چه ساعت هایی از روز مشتری شما خواهد آمد و چه حسی در ذهن هر شخص (مثلا از نظرطعم و مزه) می خواهید برای هر وعده غذایی ایجاد کنید. یک رستوران کوچک که فقط در ساعات ظهر(مثلا برای ناهار) باز می شود، در مقابل یک رستوران بزرگ و هوشمند که صبحانه، ناهار و شام سرو می کند، نیاز به نورپردازی بسیار متفاوتی دارد.

ایده های نورپردازی رستوران

طراحی و محاسبات نورپردازی رستوران تا چه اندازه اهمیت دارد؟

در صورتی که هنوز فکر می کنید می توانید در آخرین لحظه روشنایی و چراغ های رستوران خود را فعال کنید، نتایج نظرسنجی سال 2015 را در نظر بگیرید، که نشان می دهد 72 درصد از پاسخ دهندگان که زودتر از زمان برنامه ریزی شده از محل خارج شده اند، آنهم  به این دلیل بوده، که محیط بیش از حد روشن یا تاریک بوده است، در حالی که 74 درصد پاسخ دهندگان که بیشتر از زمان برنامه ریزی شده در محل باقی ماندند به این دلیل بوده که نور باعث شده آنها احساس راحتی و خوشایندی کنند.

ایده های نورپردازی رستوران

چطور می توانید نورپردازی صحیح رستوران را انتخاب کنید؟

اولین قدم این است که درکی از جو مورد نظر خود داشته باشید. چه نوع رستورانی هستید؟ چه سرو می کنید؟ مشتری های شما چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سؤالات به شما در مورد نوع نورپردازی که نیاز دارید کمک می کند. به عنوان مثال، برای مناطقی که غذا نمایش داده می شود (به عنوان مثال میزها یا محل قرار گیری سالاد) به نورپردازی مستقیم نیاز دارید، در حالی که برای ایجاد فضای مناسب و اضافه کردن برخی ویژگی های طراحی نور و رنگ آمیزی محیطی به نورپردازی غیرمستقیم احتیاج دارید. و به دست آوردن تعادل میان چراغها بسیار مهم است. ما Plumen 003 را بطور اختصاصی طراحی کرده ایم تا به همه نیازمندی ها برای سرو شام و نوشیدنی ها پاسخ دهیم، و یک نقطه روشن و نور محیطی مناسب در یک فضای هنری زیبا ایجاد کنیم. این بدان معنی است که در هنگام ایجاد یک فضا با Plumen 003 تمام نیازمندی های نورپردازی شما در یک طراحی زیبا متبلور می شود.

تلفیق نورپردازی کاربردی و محیطی

روشنایی کم محیط می تواند آرام و رمانتیک باشد. این به ایجاد حس صمیمیت کمک می کند، ولی ممکن است میهمانان جدید نسبت به سایر مشتریان اتاق بیشتر احساس انزوا کنند. نور کم می تواند از طریق سبک های مختلف (چراغ سقفی، چراغ دیواری، چراغ آباژور و رومیزی و…) حاصل شود، اگر تمایلی به تغییر شدت نورلامپها در ساعات مختلف وجود دارد  میتوان از سیستم دیمر استفاده کرد. با این وسیله ایجاد نورپردازی متفاوت و مورد نظر برای وعده های مختلف غذایی در رستوران یا بیسترو ها بسیار ساده تر می شود. اگر به دنبال محیطی کم نور هستید، مطمئن شوید که روشنایی کافی بصورت انتخابی ( و حتی پشتیبان)  برای انجام کارهای اصلی و مهم رستوران  به آسانی قابل دسترس باشد.

ایده های نورپردازی رستوران

صبحانه، ناهار یا شام؟

در وعده صبحانه، به احتمال زیاد یک محیط روشن (ایده آل نور طبیعی روز) و هوای مطبوع لازم است تا کمک کند مشتریان از خواب بیدار شوند و روز را شروع کنند. نورپردازی ناهار خیلی بیشتر به وایبی( حس محیطی) که می خواهید بستگی دارد. نورپردازی روشن تر برای فضاهای فست فود که نقل و انتقال سریع در آن اهمیت دارد بهتر است، در حالی که روشنایی کم بیشتر مناسب فضاهایی است که مشتریان برای یک ناهار با  آرامش و خاص در آن قرار می گیرند. رستوران های مختلف حتی کافه ، بیسترو و یا … ، که روی شام تمرکز می کنند تمایل دارند فضایی آرام و صمیمی داشته باشند. نور کم با رنگ های سفید مایل به زرد  به آرامش مشتریان کمک می کند و (همانطور که از مطالعات فوق الذکر پیشنهاد دادند) آنها را ترغیب به ماندن بیشتر در محیط رستوران می کند.

ایده های نورپردازی رستوران

انواع نورپردازی در رستوران

هنگامی که می دانید فضای شما به چه نوع نورپردازی نیاز دارد، به احتمال زیاد باید آن را به صورت لایه بندی  و طبقه بندی برنامه ریزی کنید. مرحله اول نورپردازی محیطی است – سطح کلی روشنایی (که در صورت قابل استفاده بودن در فضای شما می تواند نور طبیعی باشد). نورپردازی و چراغهای  بعدی بر اساس کاربردی است که در مناطق مختلف قرار می گیرد که قطعاً کاری برای انجام وجود دارد، به عنوان مثال برای کمک به مشتریان در خواندن منو و یا کارمندان برای حسابداری . در آخر، نورپردازی خاص و تم کاری خود را طوری برنامه ریزی کنید که واقعاً فضای خود را شخصی سازی کنید. این مورد می تواند از روشنایی نقطه ای یا نور موضعی برای جلب توجه یک ویژگی خاص یا فقط یک طراحی چشمگیر در فضای جلوی رستوران باشد.

گاهی اوقات لوازم جانبی در بیش از یک دسته قرار می گیرند – مانند Plumen003 فوق الذکر که نور کاربردی را برای خواندن منوها را به صورت نور محیطی مانند نور شمع فراهم می کند و یک طراحی برجسته که شخصیت را به فضای شما اضافه می کند. هیچ قانون ثابت وجود ندارد، اما معمولاً نسبت نورتم (نور انتخابی براساس زمینه کاری شما خاص شده است) به نور محیط با نسبت 5 به 1 توصیه می شود تا طراحی محیط شما را متمایز کند.

ایده های نورپردازی رستوران

مصرف انرژی

یک لامپ متوسط در رستوران به مراتب کار بیشتری نسبت به یک لامپ متوسط در خانه باید انجام دهد. این بدان معنی است که لامپ های کم مصرف حتی برای کاهش مصرف انرژی، مبلغ قبض های برق و بودجه تعویض لامپ نیز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. بنابرین میزان مصرف انرژی را هم باید مد نظر قرار داد حتی با توجه به ایجاد گرما توسط برخی انواع لامپ ها.

ایده های نورپردازی رستوران

نور طبیعی

اگر قادر هستید با شناخت نوری که فضای شما هنگام حرکت خورشید تجربه خواهد کرد، از نور طبیعی بیشترین استفاده را ببرید، نواحی نشستن و صندلی ها را در اطراف پنجره ها برنامه ریزی کنید اما این را بخاطر بسپارید که میزهایی که رو به شرق یا غرب قرار دارند ممکن است در زمان های مشخصی در معرض نور آفتاب قرار گیرند، بنابراین باید امکان نصب پرده  و برای ساعتهای تاریکی لامپ و روشنایی را در نظر بگیرید.

ایده های نورپردازی رستوران

ایجاد نقاط کانونی

وقتی شخصی وارد رستوران می شود، باید ظرف چند ثانیه اول بداند که کجا باید برود. ایجاد مناطق و نقاط کانونی با روشنایی – معمولاً با استفاده از چراغ های مناسب نورپردازی امکان پذیر است و توصیه می شود.

ایده های نورپردازی رستوران

شناخت روشنایی

به طور کلی، روشنایی گرم و آرامشبخش باعث می شود افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند (خصوصاً در هوای سرد). چراغ “گرم” لامپ های با درجه حرارت نور کم تر از 3000 کلوین هستند. استفاده از سیستم تنظیم روشنایی (دیمر) باعث افزایش انعطاف پذیری در تنظیم روشنایی می شود تا حالات مختلفی با شدت و کیفیت مختلف نور در طول روز ایجاد شود.

کلوین نباید با CRI اشتباه گرفته شود (شاخص تفسیر رنگ)، که به شما می گوید لامپ در هنگام روشنایی چه میزان از رنگ واقعی را نمایش می دهد که البته این برای غذا بسیار مهم است زیرا رنگ ها بخش مهمی از تجربه بصری هستند. بالاترین امتیاز 100 است و شما به حداقل امتیاز 80 (ایده آل 90+) برای اطمینان از اینکه مشتریان بهترین احساس را از پیشنهاد شما دارند نیاز دارید. با در نظر گرفتن CRI مناسب مشتری شما رنگ واقعی غذاهای رستوران را بهتر درک خواهد کرد.

ایده های نورپردازی رستوران

انتخاب نورپردازی مناسب رستوران ممکن است به صورت یک کار بسیار طاقت فرسا به نظر رسد. با توجه به اینکه موفقیت رستوران شما فوق العاده اهمیت دارد، ارزش آن را دارد که وقت و هزینه لازم برای انجام صحیح آن اختصاص دهید. هیچ راه حلی مناسبی برای پوشش همه نیازمند ها وجود ندارد، این مهم است که شما هم نیاز مشتری های خود و هم سبکی که می خواهید رستوران شما به چشم بیاید را در نظر بگیرید. همیشه نورپردازی میز غذا خوری برای پذیرایی در هر فضا و سبک مورد نظر، از جمله موقعیت هایی است که  حتما هنگام طراحی لامپ ها و چراغها  باید در نظر گرفته شود. امیدواریم مورد مناسب برای شما و رستوران شما در بخش چراغ های مناسب برای رستورانها و کافه ها سایت تک لایت پیدا شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *